21 November 2010

.Picture Of My Life Contest.




TUAH DAN NAFAS BARU

mungkin cerita yang saya nak ceritakan ini tidaklah sebaik peserta-peserta yang lain. cerita saya hanya cerita yang sempoi tetapi sangat terkesan pada diri saya sampai sekarang ini. saya tak pernah percayakan pada tuah. tuah is lucky..bertuah? dulu saya selalu rasa saya seorang yang malang. malang dalam konteks kehidupan sebagai seorang perempuan. rasa rendah diri. rasa tidak yakin. rasa tidak cantik. semua itu perasaan seseorang yang tidak bersyukur. yes! i admit it.  alaaa korang pun sama jugak kadang-kadang rasa tak bersyukur. dalam hati mesti terlintas 'kenapalah hidung aku besar sangat?' 'eh, kan best kalau aku jadi anak orang kaya" " kenapalah aku ni bengap sangat bahasa melayu pun dapat C!!'  haaaa itu kira konteks tak bersyukur la. jangan beria-ria cakap bersyukur tapi mengeluh sana sini.

nak tahu tak apa yang membuatkan saya rasa diri saya berharga dan semakin berkenyakinan? haaa tungguuu..nanti dulu..saya nak cerita pasal seorang yang cantik tapi masih tak bersyukur-syukur dengan apa yang dia ada. kau dah ada body cantik. muka lawa. aset cukup. orang kata full package lah tapi tak bersyukur lagi. dah cantik tapi still nak cucuk sana-sini. tu pun dah kira tak bersyukur sebab mengubah ciptaan ilahi. saya ada seorang kawan ni. namanya tak perlu nak di show off la tak penting pun rasanya. yang penting ialah pengajaran yang saya dapat kalau terlalu obses nak kelihatan cantik ialah kita lupa pada diri kita. kita lupa hukum hakam.

 Ceritanya begini , Laila, bukan nama sebenar merupakan seorang perempuan yang biasa sahaja , tak lawa dan tak cantik. sedang-sedang sahaja. jadi dia ni jenis yang bersemangat tinggi. setinggi gunung everest tuh. dia dah sedar yang dia ni berbadan besar jadi dia pun berazam tinggi la nak kuruskan badanya. selepas setahun dia berdiet dan menyeksakan diri dengan pantang segala makanan yang membolehkan dia gemuk. tetapi hasilnya sangat memberansangkan lah sebab dia kurus dan body shapenya mak aihhh cantik beb. tapi korang perasan tak kebanyakkanya yang gemuk-gemuk ni muka cantik tapi yang kurus-kurus ni muka boleh la tahan. bukan semua ya yang saya cakap hanya segelintir okay!. ok berbalik pada si Laila tadi. bila dia dah kurus mula lah dia perasan cantik sebab dulu dia pakai baju kalau boleh saiz xxl tapi dah kurus saiz s pun boleh masuk. dah tak sedar diri maksudnya dah pakai baju adik-adik dia lah yang ketat-ketat. orang dah cantik so bolehlah melaram pakai baju apa pun kan. Hikmahnya bila dah cantik ni  lelaki pun barulah nak terpikat nak menggatal. dulu si Laila ni gemuk tak nak. tapi bila si Laila ni dah kurus berderet lelaki nak. memang penangan kurus tuh dasyatkan. nak dijadikan cerita lagi si Laila ni jadi playgirl la pulak. semua lelaki dia layan dalam satu masa. dipendekkan cerita sampai ada lelaki benggang dengan dia Laila ni telah diperkosa oleh lelaki tersebut sebab terlalu cemburu tengok Laila bersama lelaki lain. dan selepas pada itu Laila menyesal. menyesal menjadi kurus sebab kerana kurus hidup dia tak bahagia dan musnah. ok fullstop untuk cerita Laila. ini sebuah cerita yang banyak memberi pengajaran pada saya.



ok! dah baca pasal Laila kan and dah tengok gambar minah arab tak jadi di atas ni? hehe. tulah gambar saya. dan gambar inilah yang memberi semangat dan keyakinan pada diri saya. sebab apa. haaa sebab gambar inilah yang buat saya menang contest mata menawan. lepas saya menang contest ni barulah saya sedar yang selama ini saya mempunyai aset berharga pada diri saya. sebelum ini saya tak sedar dan tak percaya pada tuah. sekarang saya percaya pada tuah sebab gambar ini saya rasa diri saya bertuah. dan saya tak rasa saya nak jadi seperti Laila.sebab itulah saya cerita dulu pasal Laila supaya korang faham ada dua buah cerita yang memberi inspirasi kepada saya.dan disebabkan kedua-dua cerita ini saya terima diri saya seadanya.Terima kasih kepada kakak CPM HONEY NURHALIZA  dan LAILA sebab kerana anda berdualah  saya sedar diri saya begitu bertuah dan berharga. begitu besar impak kemenangan contest ini dan pengalaman hidup Laila pada diri saya. saya dah berani nak masuk macam-macam contest like dis contest la picture of my life. gambar di atas sangat menggambarkan kehidupan saya yang baru. hidup saya yang baru bernafas dengan semangat dan keyakinan baru. terima kasih, terima kasih sebab saya bahagia dengan diri saya sekarang.


untuk memenuhi syarat pertandingan saya tag 3 orang iaitu

opps sebelum terlupa jom kita meriahkan contest PICTURE OF MY LIFE anjuran encik ARETIKZ



 

12 comments:

  1. huhuuhhu..
    cm best jerk..
    anyway, follow blog yaya., :)

    ReplyDelete
  2. Thnks sangat tag saya yaya..bila da abis paper baru saya mengataikan tangan join..he3..naseb bek tarikh tutup lmbt g..wish me luck!

    ReplyDelete
  3. jalan2 belog :)

    jom golek2 belog sy pulak :))

    ReplyDelete
  4. Jangan ya Laila.. Jangan terpedaya.. apa yang kau lihat semuanya dusta.. eh? ternyanyi pula.. ahakz.. apapapun.. thanx 4 join.. nice.. persaingan sengit ni.. salah satu en3 kreatif lagi.. yezza.. btw.. anda telah lulus syarat wajib al-gunnah ^_^

    ReplyDelete
  5. haha aretikz sungguh kretip la. tak terfikir pasal lagu jangan ya laila..ahakkzz

    ReplyDelete
  6. huhu..thx for the tag~~~

    web rasmi : JackSKY

    :)

    ReplyDelete
  7. btol..lawa mata yaya..

    moral of story..kne bersyukur kn..

    all the best..

    ReplyDelete

komen anda begitu berharga~ ^__^