22 June 2010

.bila kakak dah mula mengajar.

Salam.
mood tengah agak tension dan penat. sebab harini mengajar 2 orang adik saya.huhu sorang darjah 2 dan sorang lagi SPM. baru la saya sedar betapa tensionye mak saya bila ajar saya masa kecik dulu. hahhaa. 

situasi 1 : mengajar tajuk duit untuk matematik darjah 2.huhu ingat senang ke. mcm ajar addmate je beb.huhu sakit pale otak bila si adik masih belum reti menambah 10 sen, 50 sen. dan sen yang sewaktu denganya.mane la saya tak bengang bila nak ajar main2.bila nak ajar basic dia tamo. duit pon xkenal ada hati nak buat kerja sekolah. huhuhu. hakim..hakim..

pastu selepas saya dah tak larat nak ajar dia sebab saya takut hanger yang saya ngah pgg tu hinggap kt mane2 part body dia saya pun transfer la dy ke akak no 2 dy..hahaha..sng je kan. ok la..lame gak dy ajar...30 minit kemudian...adik kedua saya pun ckap 'dah lah kak deno da penat la nak mandi!!' maknenye dy pun da fed up gak..hahahah..okeh cigu kedua pun da out. 

pastu tiba-tiba dy nanges.saje nak wt gempak kan. nak je saya lempang..huhu..ayah datang..marah kteorg lak. grrrr sape tak geram kan..org dah ajar pastu yg kne marah cikgunya gak. amat tidak adil. lastly my mum jugak yang boleh ajar dia..so siap la keje sekolahnyeeee.aminn...huhu

pengajaran : kalau kakak salah ajar or kakak marah adik ketika mengajar last2 kakak jugak yang kena tengking ngan bapak ok! temanya tak payah ajar suh bapak yang ajar..haaa baru tau sape lagi garang..padan muka ko!

situasi 2 : xpyhlah cite sebab rasanya leh dikawal sikit dia nie...hhaha..sekian.


4 comments:

  1. ajar anak atau adik beradik sendiri memang 10 kali ganda lebih payah

    ReplyDelete
  2. a.kl citizen : huhu tau xpe..berpuluh2 kali ganda payahnya...huhu

    ReplyDelete
  3. salam yaya~

    hehehe... sy xsuka ngajar adik sy sewaktu dia kecik.. sebabnya dia degil dan sy pulak baran... :p
    so bek mak n ayah yg ajar.. tapi bila dah godang mcm nie, dah ok dah walaupun kekdg soklan yg dia tnya sy xmampu nak terangkan... :))

    ReplyDelete
  4. betul tu... mengajar budak sek rendah nie, kena byk bersabar sesangat.. dah merasa 1 thn jadi GSTT 1... :D

    ReplyDelete

komen anda begitu berharga~ ^__^