04 April 2010

.betulkah tindakan saya ini.


Salam.
Kadang-kadang saya tertanya-tanya adakah betol tindakan saya ni?
Saya rasa saya seperti orang jahat plak.eh bukan jahat cuma kejam.saya bukan tak suka tolong orang.sukaa tapi setelah saya baca satu artikel mengenai kes minta sedekah ni saya jadi keliru dan akhirnya saya buat keputusan untuk tidak tolong.omaigod sungguh kejam la kamu ni yaya. siyess saya nak tolong tapi macam ada sesuatu yang menghalang saya adakah itu syaitanerojim..urmm..ok situasinya macam ni
.
.
lampu digelapkan...bunyi seram...heeeeee...
.

.
setiap kali saya pergi makan di McD,KFC,Food Court, or mane2 tempat yang saya makan ngan kawan-kawan atau papa bear saya mesti akan terserempak dengan pak cik yang minta sedekah.aik mcm xsedap je bunyi..pak cik yang mintak tolong la..tengah2 borak ni dy datang..smbil pgg kertas mcm artikel la..kalo kite bg duit baru dy bagi artikel tu..tapi kalau setakat RM1 dy xbg la..dy da dpt duit dy blah..tapi kalo bg RM 2 ke atas baru dy bagi artikel tuh..saya penah dapat..tp papa bear la yg bayar..pastu dpt la artikel DOSA-DOSA BESAR..okay je..
.
.
^__^
.
.
masa tu saya tak kisah..tapi kalau 100 x saya pergi makan kt mcd...dan kalau dy mintak benda yg sama kt 100 orang..sapa yang senang nak kaya nie? saya yang nak makan mcd ni pun belum tentu hari2..kadang kala je..tapi dy dengan mudah dapat duit hasil dari mintak kat orang..sedangkan tubuh badan masih sihat..urmm keliru saya..tapi selepas saya baca satu artikel tentang pendedahan kanak-kanak yang mintak sedekah ni baru saya tersetap dan saya sedar sedikit yang sebenarnya mereka ni sindiket..disuruh..huhu sangat kesian..tapi apa boleh buat..semua ini takdir..sekarang ni kalau si enol nak bg duit je saya kata tak payah la..sebab mereka ini orang2 yang tidak mahu berusaha sendiri..betol kah tindakan saya nie?tolonglah beritahu saya...huhuhu..bila fikir2 balik saya jahat..tp bila fikir sudut lain plak saya bijak..
.
.
lagi satu situasi dekat Melaka Sentral.
.
.
masa tuh saya ngan rakan saya tengah lepak kt MC. ngah duduk tunggu sesuatu..tibe2 lak ader sorang auntie ni..amoi la..da tue skit..mintak RM1 kat saya..tp sebelum dy mintak kat saya..saya dah usha awal2..amoi ni mmg mintak kt semua orang kt mc tuh RM1 dengan alasan nak beli air..haiiyaaa...tapi hati ni tak smpai hati lak xnk bg..huhu then saya bagi je la..beberapa minit pastuh dy mintak lak kt orang lain.urmm patotkah amoi tu wt cmtu..mintak2 je orang duit..ingt duit tu kiteorg kutip dari langit ke? kadang-kadang geramm gak..tapi bila 10x fikir..mane tau satu hari nanti kita plak minta2 orang duit..
.
.
as a conclusion saya buntu.
hehehe.
saya tak tahu samada patot tolong atau xptot..dan betolkah tindakan saya ni?can someone bg pendapat mengenai masalah saya nie.

No comments:

Post a Comment

komen anda begitu berharga~ ^__^