12 April 2010

adakah skrg trend pembuangan bayi.


Salam.
Sungguh saya sangat tak tahan dah kali..sebelum ni saya hanya baca..dan hati saya tersentuh..tapi harini bila saya ada terbaca satu blog akak ni kak yat yang kakaknya yang baru lepas melahirkan seorang bayi lelaki hanya dipinjamkan 17 hari..Al Fatihah utk baby Faris Aiman..see orang yang sangat nak bayi tetapi Allah dah jemput balik..tapi yang masalahnya disini..orang-orang yang xgune yang hampir dikatakn setiap hari membuang bayi  hari (ayat apa yg saya buat nie?). Saya harap kalau ada la orang yang telah membuang bayi kt luar tu terbaca entry saya nie..silalah insaf dan taubat..(saya tahu saya pun bukan baik sgt nak nasihatkan orang).
.
.
Kadang-kadangkan saya terfikir cmni..adakah orang yang buang bayi tuh dia fikir dengan cara dia buang bayi tu bayi tu akan menjadi syafaat yang boleh menebus dosa ibunya? owh layakkah dia dipanggil ibu, emak,umi, dan mama..tak layak hokay..saya ada terbaca kt metro tadi..kt bahagian soal jawab agama.ulasan seorang ustaz mengenai adakah bayi yang lahir sebelum baligh atau meninggal kerana keguguran akan menolong ibu bapanya di akhirat kelak?then ustz pun jawab cmni...


"Hidup mati ketika kecil atau selepas dewasa adalah ketentuan Allah. Bayi yang mati ketika kecil tiada lagi dosa, ia akan dikembalikan kepada ibu bapanya. Pun begitu, jika ibu bapa mempunyai banyak dosa, mereka tetap akan menerima hukuman setimpal daripada Allah.Mereka tidak boleh menjadikan anak kecil itu sebagai syafaat untuk menebus semua dosa di dunia. Termasuk dalam hal ini semua bayi kecil yang cukup sifat dan sudah diberi nyawa. Paling penting sekarang ialah setiap kita akan dibalas mengikut amalannya dan tiada siapa pun akan memikul dosa orang lain."

Kalau lah betina yang buang bayi tu fikir mcmni mmg bodoh la..kan saya da kuarkan perkataan bodoh..betina..maafkan saya sebab saya terlalu sensitif dengan isu..orang yang dah berkahwin bertahun-tahun yang inginkan bayi tetapi setelah 10 tahun baru dapat bayi..ni yg dah dpt bayi leh buang sesuka hati je..dah lah buang kt tong sampah..ko ingt tu barang ker?? tu manusia la..ada nyawa...sob..sob..

Mcmane eh nak kurangkan masalah ni..kalau pakai kondom ke tade maknenyer..sebabnya hanya satu..nafsu kan..mane leh buang2 nafsu tuh..tapi xleh nak salahkan nafsu gak..kang takde nafsu pelik lakk..Ya Allah..sedarkan la manusia-manusia yang masih tak sedar nie..kalau dah korang pening sgt nak letak mane bayi tu..letak la tmpat yang bersih sikit..janganlah buang di dalam sungai..tong sampah..dan akhirnya anjing2 makan..sedihnya saya bila baca surat khabar..rase mcm tak nak beli surat khabar sebab semuanya cerita yang teruk2..buang bayii..boleh kata setiap hari..setiap hari..yelah dunia akhir zaman..i admit it..

p/s: kalau entri ni ade isu sensitif..maafkan saya sebab saya ada hak bersuara..

10 comments:

  1. tu la dik.. dunia akhir zaman.. kejam sungguh. pompuan pun tak leh 100% nak disalahkan. ntah2 yang buang tu bf diorg..huh..

    ReplyDelete
  2. betul tu..kalau perempuan dia tak buat camnie..'betina' pun tau syg anak..org camnie tak taulah nak kategorikan apa.
    apalah salah bayi2 nie,'mak-bapak' dia yang buat dosa,kenapa bayi yang comel tu plak kena tanggung akibatnya?yg peliknya tu,mengadung 9 bulan bleh tahan,jaga budak tu x sampai 24 jam dah buang!!watahel..(ooppss terlebih sudah..sentap betul tgk berita2 camnie..)

    ReplyDelete
  3. hehe..saya pun sentap bila tgok brite cmnie..ntah ape la nk jadi ngan manusia skrg..

    ReplyDelete
  4. hmm....sedeyh..cian tgok baby2 YANG AMAT CHOMEL tuh...tolongla paham..
    dah pandai buat tuh pandai lah tnggug!
    ciskaki betol lah 'mereka' tuh....
    *err..sory emo plak.huhu*

    ReplyDelete
  5. hari ini pun masih ada kes baru
    http://www.bharian.com.my/bharian/articles/2010041208295420100412082954/Article

    ReplyDelete
  6. salam yaya~

    yup.. makin hari makin banyak kes macam nie.. makin wat kempen, makin menjadi2 dorang "buat" kempen sendri.. buang merata2 temapt.. agaknya otak dorang letak kat lutut agaknya.. tak pikir ke?? tak ada rasa kesian ke??

    rasa macam nak tangkap yang buang bayi tu, then buat macam mna dia wat kat bayi2 yang dorang buang.. kalo anjing mkn, kita bg anjing kat dorang, biar dorang rasa sakitnya kena gigit dek anjing..

    ReplyDelete
  7. cikkiah : ntah la cik kiah tatau nak buat mereka ni fham mcmne..otak ada tapi akal tarak..

    ReplyDelete
  8. penaberkala : yaya pun dah bce news tuh..sedih sgt..

    ReplyDelete
  9. LP Lum : tulah saya pun rasa dyorg nie wt kempen "jom buang bayi beramai2.." huhu..sgt hina..kalaulah Tuhan tunjukkan balasan time tu juga mmg xkn jd benda2 cmnie..tp jangan risau..setiap perbuatan pasti ada balasan..amin..

    ReplyDelete

komen anda begitu berharga~ ^__^